Правозахисна дитяча мережа Донбассу

НАЗВА ПРОЕКТУ: «Мережа дитячих правозахисних центрів Донбасу»

ФІНАНСУВАННЯ: Європейська комісія

ТРИВАЛІСТЬ ПРОЕКТУ: 01.03.2009-01.03.2011

МЕТА: захист та втілення прав соціальних сиріт донецького та луганського регіонів

СПЕЦИФІЧНА МЕТА: створення правозахисної мережі  для знедолених дітей Донбасу шляхом відкриття 6 правозахисних пунктів підтримки у Донецькій та Луганській області, організації дистанційного навчання правам людини для спеціалістів служб у справах дітей, ЦССМ, проведення майстер-класів для працівників НГО у сфері захисту дитинства.

ОПИС ПРОБЛЕМИ:

Проблема социального сирітства в Україні корінням уходить в період розпаду Радянського Союзу та пов′язаної з цим економічної й соціальної кризи. В 2000 на вулицях українських міст опинилася значна кількість дітей,батьки яких,втративши жіттєві орієнтири,почали зловживати алкоголем,багато з них стали жертвами афер та залишились без житла,більшість також лишилася без роботи. В Донбасі це були переважно родини, які працювали в сфері промисловості, працівники шахт, заводів,фабрик, які було закрито,  як правило. перрекваліфікація таких працівників була погано організована. В наслідок цього, що діти залишалися без контролю, голодували та зазнавали насильства, вони тікализ родин на вулицю, де створювали цілі вуличні співтовариства, які мали ознаки субкультурних створень. Діти вулиць вживають суррогатні наркотики,  ведуть кримінальну діяльність, мають погане  здоров′я, їх права постійно порушуються. На даний момент  система державних служб для дітей працює більш ефективно, створено та прийнято відповідні закони. Але, в звязку з тим, що виконавці законів не змінилися, механізми іх втілення погано прописані, не існує загально прийнятих стандартів якості надання правозахисних послуг дітям,проблема соціального сирітства залишається актуальною. На сьогодні це проблема дітей-соціальних сиріт, тобто тих дітей, які залишилися без піклування родини, але  юридичного статусу сироти не  ають. З 233 дітей клієнтів НГО «М.Арт.ІН-клуб» в 2007 році тільки 15 % мали статус сиріт, хоча фактично всі ці діти довгий час не перебувають під піклування власних батьків, 40 % регулярно страждають від фізичного насильства, більшість з них недоїдає, 5 дітей віком до 15 років заражено гепатитом С та ВІЛ-інфекцією.  В Донбасі середній строк встановлення держслужбами статуса сироти для дитини складає 4-5 місяців, у випадку отримання  направлення в інтернат для дітей-інвалідів розміщення  дитини зі збором свіх документів в більшості випадків перевищує 12 місяців. В звязку з тим, що віддалені міста Донбасу не завжди мають міські притулки, утримання такої категорії дітей проблематичнее и, як правило, доки триває профес оформлення статуса дитини. Його життя фактично не змінюється накраще.  Також у родичів соціальних сиріт та служб,які допомагають дітям, існіє проблема складання позовних заяв та інших юридичних документів, необхідних для подачі до суду.

Проблема має декілька рівнів рішень, одним із яких є надання якісних правозахисних послуг соціальним сиротам, ії родичам та представникам інтересів, вплив на якість послуг,які надають дітям правозихсні організації, створення мереж підтримки соціальних сиріт, в які входять як державні, так і недержавні органи.

      Сьогодні  НГО «М.Арт. ІН-клуб» регулярно стикається з проблемою захист прав дітей, які втратили одного із батьків. Досить часто трапляються випадки,коли той із живих батьків, який є офіційним представником дитини, витрачає пенсію дитини на алкоголь та наркотики. В той час,коли діти перебувають у притулках або на вулицях та бідкують. Діти, які мають статус сиріт,отримують водночас і захист держави.   Діти,які мешкають з одним із батьків, по суті, є беззахисними. В данному випадку ми маємо справи з експлуатацією дитини та повноювідсутністю механізмів його захисту. У 2005  році НГО«М.Арт. ІН-клуб» було складено більш 20 звернень у різноманітні служби з приводу призупинення виплат пенсій на дитину через нецільове використання. Тілки у 2-х випадках вдалося законно вирішити питання. Нажаль, діти пенсій так і не отримують через відсутність рішень суду за даним питанням.

Ще одни аспектом проблеми є непопулярність звернень до суду з приводу захисту інтересів дітей. Цьому сприяють стереотипи негативного ставлення до судової системи. А також культура відношення до прав дітей і до дитинства в цілому.

В зв’язку з тим, що правозахисні послуги надають соціальним сиротам на досить низькому рівні, ми бачимо досить актуальною практичну роботу правозахисних центрів, особливо спрямовуючи діяльність на віддалені райони та міста.  Таким чином, правозахисні послуги дітям буде надано безпосередньо й оперативно.

     Також досить важливим є соціальний супровід клієнтів під час здійснення правозахисних діянь-надання тимчасового убежища,супроводу до державних установ та судів. Досить актуальним бачиться також навчання працівників правозахисної мережі, особливо тих, які мають статус держслужбовців.  Дистанційна форма навчання. А також робота майстер-класів найбільш підходяча форма. Вона не відволікає людей від основної роботи, разом з тим, розроблена таким чином, що для отримання вищеназваного виду освіти ефективно відобразиться на послугах для вже існуючих клієнтів-соціальних сиріт.

Дії заплановані в проекті направлено на захист прав соціальних сиріт,

предполагают  консолідацію учасників  проекту  становленні  демократичного суспільства, об’єднання зусиль громади та органів влади різних інституційних рівнів. В проекті заплановано закріплення результатів, які буде досягнуто у захисті прав соціальних сиріт  на рівні державної політики в Донбаському регіоні.Проектспрямовано на будування діалогу між учасниками правозахисної мережі. В ньому присутній компонент адвокації як основної в роботі з цільовою групою, також проект предполагает ряд освітніх дій,тренінги,публікацію матеріалів, спрямованих на покращення практики професіоналів та громади, також предполагается активізація як НГО, так й ініціативних професійних груп.

ЦІЛЬОВА АУДИТОРІЯ:  діти –клієнти 6 правозахисних центрів Донбасу усього 1 200 за 2 роки. Це діти віддалених районів Донецької та Луганської області, які мають поганий доступ до закладів, які могли захищати їх права. Також в роботу проекту буде включено 30 працівників служб у справах дітей, 30 працівників  центрів соціальних служб для молоді, 30 робітників НГО, які надають послуги соціальним сиротам, та які пройдуть дистанційний курс навчання та майстер-клас з правозахисту соціальних сиріт. Також в роботі мережі буде задіяно  наступні держслужби, які розташовано в місцях діяльності правозахисних дитячих центрів: сектор кримінальної міліції у справах дітей, відділи охорони здоров’я, служби та відділи у справах дітей, центри соціальних служб для молоді, педагогічні училища та університети тощо.

 

РЕЗУЛЬТАТИ:

·                    Забезпечено управління якістю проекта  та  можливість його подальшої мультиплікації на інші міста України шляхом опису та стандартизації технології роботи дитячих правозахисних центрів.

·                    6 дитячих правозахисних центрів Донецької області(3 центри-Макіївський,Донецький ,Маріупольський) та Луганської області(3 центри-Луганський, Алчевський, Северодонецький) забезпечили  захист прав 1344 клієнтів-соціальних сиріт.

·                    Через  6презентацій дитячих правозахисних центрів в 6 проектних містах проходило просуванняпослуг з правозахисту соціальних сиріт та забезпечено початок мереженого співробітництва.

 

·                    Послугами правозахисного готелю з можливістю перебування цілодобово на час оформлення документів дітей скористалося 79 соціальних сиріт  з проектних областей.

·                    Було забезпечено координацію зусиль та життєвість проекту через партнерську мережу  між 6 дитячими правозахисними центрами. Службами у справах дітей,центрами соціальних служб для молоді,НГО,які надають послуги соціальним сиротам,секторами кримінальної міліції у справах дітей.

·                    Було створено базу даних на 1 440клієнтівдитячих правозахисних центрів та закладів, які працюють в правозахисній мережіз регулярним обміном з базою даних на кризові родини,яку створено при державних соціальних службах. 

·                    Через створення дитячого правозахисного сайту було забезпечено регулярний обмін необхідної для правозахисту соціальних сиріт. інформації,он-лайн консультації юристів, працівників у сфері дитинства

·                    Було проведено майстер-класи із захисту прав дітей та юридичній підтримці соціальних сиріт (3 сесіїпо 3днідля 30 робітників НГО, які надають послуги соціальним сиротам).

·                    На дистанційному освітньому курсі підвищення кваліфікації «Правовий захист знедолених дітей» пройшли  навчання 30 працівників служб у справах дітей, 30 робітників НГО, 30 робітників центрів соціальних служб для молоді, які надають послуги соціальним сиротам.  

·                    На тренінзі по знайомству з технологією дитячого правозахисного центру пройшли  навчання 15 НГО віддалених районів Луганської та Донецької області .

·                    Було видано та розповсюдженоквартальнугазету«Діти без сімї » тиражем 3000 екз.

·                    Було проведенозаключнуконференцію  «Діти без сімї ».

 

 

ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА ПРОЕКТУ::

Загальне управління проектом: директор проекту- Вікторія Федотова,НГО «М.АРТ.Ін-клуб»

2 координаториработи правозахисних дитячих центрів:

Донецкьа область(3 центри-Макіївський,Донецький ,Маріупольський) - Сергій Федотов, НГО «М.АРТ.Ін-клуб»;

Луганська область(3 центри-Луганський, Алчевський, Северодонецький)- Костянтин Рєуцький, НГО «Правозахисний центр «Поступ»)

Соціальнийробітникправозихсного дитячого центру - 6 центрів- 6 чол.

Юристправозахисного дитячого центру -  6 центрів-6 чол.

Бухгалтер проекту-Світлана Петренко, НГО «М.АРТ.Ін-клуб»


Source URL: https://postup.lg.ua/pravozahisna-dityacha-merezha-donbassu