Звернення до Омбудсмана: від УТЗСН до Ощадбанку

Ви також можете підтримати звернення надіславши свій підпис на адресу:
[email protected] 

Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини
пані Лутковській В.В.
ЗВЕРНЕННЯ
Шановна Валерія Володимирівна!
БО БФ “Восток-SOS”, як організація, що надає допомогу внутрішньо переміщеним особам, звертається до Вас із проханням про вжиття заходів в межах повноважень, передбачених Конституцією України, ЗУ «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини», ЗУ «Про захист персональних даних» у зв’язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України низки нормативно-правових актів, що суперечать законодавству України та містять ознаки дискримінації внутрішньо переміщених осіб.
15 червня 2015 року Кабінетом Міністрів України була прийнята Постанова № 427 «Про внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року №505». Відповідно до норм зазначеної Постанови, Кабінет Міністрів України обмежив право внутрішньо переміщених осіб (далі – ВПЛ) на обрання банків, через рахунки в яких ВПЛ мають змогу отримувати адресну допомогу особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, районів проведення АТО та населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Згідно із нововведеннями, був визначений єдиний так званий уповноважений банк – ПАТ «Державний ощадний банк України», – який відкриває та обслуговує рахунки, на які зараховується адресна грошова допомога ВПЛ. Крім обмеження права на обрання банківської установи, дана Постанова містить, по суті, новий порядок оформлення адресної допомоги через відповідні відділення ПАТ «Державний ощадний банк України» (до прийняття вищезазначених змін єдиним органом, який приймав документи для оформлення адресної допомоги, були структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад). Новий порядок також містить додаткові вимоги щодо надання документів для оформлення адресної допомоги, а саме – одним із обов’язкових документів є письмовий дозвіл на розкриття уповноваженим банком інформації, що містить банківську таємницю, щодо поточного рахунка, відкритого уповноваженому представнику сім’ї в установі уповноваженого банку.
Також дуже важливим є аспект збереження та захисту персональних даних, оскільки Постанова КМУ №427 не містить жодного положення стосовна засобів передачі інформації (зокрема, документів ВПЛ, що містять персональні дані) від відділень ПАТ «Державний ощадний банк України» до відповідних Управлінь праці та соціального захисту населення.
12 серпня 2015 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №615 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 р. №1596 і від 5 листопада 2014 №637». Відповідно до зазначеної Постанови, виплата (продовження виплати) пенсій особам, які вимушені були переміститися з тимчасово окупованої території України, району проведення АТО чи населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, здійснюється в установах ПАТ «Державний ощадний банк України». Крім того, відповідно до п. 2 Постанови, Пенсійному фонду України було доручено протягом 10 календарних днів з дня набрання чинності цією постановою забезпечити (з дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних) подання ПАТ “Державний ощадний банк України” списку одержувачів пенсій, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, для організації відкриття поточних рахунків, операції за якими здійснюються з використанням електронних платіжних засобів. При цьому такий список повинен містити відомості щодо кожної особи, необхідні для відкриття поточних рахунків відповідно до Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління Національного банку від 12 листопада 2003 р. № 492.
При цьому варто зазначити, що такі обмеження щодо обрання банку, зокрема, для отримання пенсійних виплат, введені Кабінетом Міністрів України виключно для внутрішньо переміщених осіб, і не стосуються інших пенсіонерів.
Таким чином, вищевказані нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України непропорційно та безпідставно обмежують права ВПЛ, водночас грубо порушують норми законодавства України, зокрема, норми Цивільного Кодексу України, ЗУ «Про захист персональних даних», ЗУ «Про захист від недобросовісної конкуренції» та інших.
Є всі підстави вважати, обмеження права ВПЛ на обрання банку для отримання щомісячної адресної допомоги та пенсії державним банком ПАТ «Державний ощадний банк України» може бути викликано бажанням влади контролювати витрати переселенців, а відтак – потенційною легкістю отримання відповідної інформації від державної установи – державного банку. Додатковим доказом цього є висловлювання Прем’єр-Міністра України Арсенія Яценюка на засіданні Кабінету Міністрів України 19 серпня 2015 року: «Яценюк А.П. Ми окремо з вами проведемо нараду, тому що після того, коли ми почали видавати пенсії через Ощадбанк, мені вже прийшла інформація, дуже цікаві дані. Наприклад, карточка на отримання пенсії обслуговується в 2-3 години ночі у закладах розважального характеру. Пенсіонери в нас ходять і в 2-3 години вночі знімають гроші в кафе, барах, ресторанах. То есть интересные факты вскрылись. Тому треба буде нам зробити велику нараду після верифікації, підтвердження кількості осіб, які дійсно відповідно до закону повинні отримувати соціальну допомогу, нам треба розібратися по кількості тимчасово переміщених осіб, які офіційно зареєстровані і які реально потребують допомоги, і по тих, які зловживають, і по тих, які використовують державну допомогу не за призначенням» (стенограма вступної частини засідання Кабінету Міністрів України доступна за посиланнямhttp://www.kmu.gov.ua/control/ru/publish/article?art_id=248419421&cat_id=244838733).
Відтак прийняті Постанов КМУ від 15 червня 2015 № 427 «Про внесення змін до Постанові Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. №505» та від 12 серпня 2015 р. №615 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 р. №1596 і від 5 листопада 2014 №637» несе ризики порушення ст. 32 Конституції України в частині першій, щодо неприпустимості зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
На підставі вищенаведеного, керуючись ст. 13, 15 ЗУ «Про Уповноваженого Верховної Ради з прав людини»,
ПРОСИМО:
Звернутися до Конституційного суду України із поданням про відповідність Постанови КМУ від 15 червня 2015 № 427 «Про внесення змін до Постанові Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. №505» та Постанови КМУ від 12 серпня 2015 р. №615 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 р. №1596 і від 5 листопада 2014 №637» Конституції України.
Просимо проінформувати про результати розгляду звернення заявників у порядку та строках, передбачених ст. 15 ЗУ «Про звернення громадян».
Олександра Дворецька,
Голова Правління БО БФ “Восток-СОС”